- "החלטתי לעבוד תחת בית הסוכן X"
מה הביא אותך להחלטה הזו?
- "החלטתי שאני חייב עוד עובדת"
על סמך מה קיבלת את ההחלטה הזו?
- "החלטתי לעשות איתו שת"פ"
איך אתה יודע שהוא נכון לך?
- "החלטתי לעבור למשרד אחר".
למה?
- "החלטתי להחליף CRM"
על בסיס מה קיבלת את ההחלטה?
- "החלטתי למכור את התיק".
למה?
אדם מקבל בממוצע 35000 אלף החלטות ביום. שלושים וחמש אלף! זה מתחיל בהחלטות הקלות יותר בבוקר של מה לאכול ומה ללבוש וממשיך בהחלטות מורכבות יותר כמו מה להגיד לחבר, איזה נושאים להעלות בפגישה, האם כדאי לעקוף את האוטובוס שמולי והאם לצאת לרוץ בסוף היום או להזמין פיצה (או שניהם, לא שוללים).
כל החלטה כזאת צורכת אנרגיה מהמוח שגם הוא, כמו כל שאר השרירים בגוף, מתעייף אחרי שמעמיסים עליו כל כך הרבה.
אנחנו עייפים מקבלת החלטות. העייפות הזו גורמת לנו לא פעם ולא פעמיים לקבל החלטות שגויות בעסק שלנו ובחיים הפרטיים בכלל.
מארק צוקרברג (טי שרט אפורה), סטיב ג'ובס (ג'ינס וחולצת גולף שחורה) וברק אובמה (חליפה שחורה) לובשים (או לבשו, תלוי על מי מדובר) בגדים זהים בכל יום. יודעים למה? כדי לצמצם את מספר ההחלטות הפחות חשובות שהם מקבלים ביום ועל ידי כך לפנות יותר אנרגיה להחלטות אחרות, חשובות יותר.
איך מנצחים את עייפות ההחלטה? איך מקבלים החלטות מושכלות שאינן נובעות מעייפות או סתם תחושה? קבלו צ'ק ליסט קטן ופשוט שיעזור לכם לקבל החלטות מושכלות.
טיפ הראשון – היו מודעים לתופעה.
ככל שסוף היום מתקרב איכות קבלת ההחלטות שלכם יורדת, את ההחלטות החשובות – קבלו בזמנים שאתם רעננים. שבו רגע בשקט, לבד, ותחשבו מה אתם רוצים לעשות היום ואיך אתם רוצים לעשות את זה. תכנון מוקדם של היום שלכם, אפילו בקווים כללים, יצמצם את הצורך בקבלת החלטות תחת לחץ ותוך כדי תנועה.
בשורה התחתונה, אם אתם קמים בבוקר, שוכבים במיטה כמה דקות עם הטלפון ואז רצים לעבודה כי אתם מאחרים – עשו טובה לעצמכם ותפסיקו עם זה! אין מצב שקמתם היום בבוקר רק כדי ללכת לעבודה. כל יום אמור להיות עוד מדרגה בדרך אל המטרה שלכם, אל תישארו על אותה מדרגה יומיים (גם לא שנתיים).
טיפ שני – דעו מה אתם מחפשים.
ככל שתבינו מה הצרכים שלכם ותזקקו אותם תדעו מה ההחלטה הנכונה לכם. להנחה "אני צריך עובדת נוספת" יש הרבה שאלות מקדימות – לאיזה תפקיד? אלו משימות היא אמורה להוריד ממני? מה תכונות האופי הנדרשות לתפקיד? האם מיציתי את כל האפשרויות הקיימות לי? האם כח האדם שיש לי עובד באופן מספיק יעיל ועכשיו אני חייב עוד עובדים?
מה התקציב שלי? אם תעצרו לענות לעצמכם על שאלות לגבי ההחלטות שלכם תוכלו לקבל פרמטרים יותר מדויקים לצורך ומשם לתשובה. כמו כן דעו על מה אתם יכולים להתפשר ועל מה לא, ומתי לעצור את החיפוש. השקעת מאמץ יתר בהשוואת כל האפשרויות הזמינות עלולה להיות בזבוז זמן שאפילו לא תביא אתכם להיות מרוצים יותר. כאשר מצאתם אפשרות שהיא good enough – תתקדמו הלאה.
טיפ שלישי – אל תשקיעו זמן ומחשבה מיותרים בהחלטות בעלות משקל שולי או קטן.
הגדירו לעצמכם סוג של תקציב שלגביו אינכם מתעסקים עם ההחלטה אלא פשוט מחליטים וממשיכים קדימה. לחילופין, השאירו את הסמכות לקבל החלטות מסוג זה בידי העובדים.
איזה סוג חלב או קפה ישתו העובדים במשרד אינו מהווה החלטה בעלת משקל כה גדול בתקציב שלכם. אל תתעסקו בזה.
טיפ רביעי – תתקדמו בצעדים קטנים אבל מהר. אם אתם נדרשים לבצע החלטה חשובה בדקו אלו אבני דרך יוכלו לשמש לכם כנקודות ציון לבדיקת הכיוון אותו בחרתם ואם היה נכון לכם או שעליכם לעשות חישוב מסלול מחדש. התחילו בהחלטות הקטנות של אבן הדרך הראשונה. בעולם ההייטק לשיטת קבלת ההחלטות הזו קוראים The Lean Startup.
שיטה זו מציעה, במקום לעשות תוכניות ארוכות וביצועים מתישים – תעשו ניסויים. קטנים. ותעשו אותם מהר.
1. תוציאו רעיון קטן לפועל, כמה שיותר מהר
2. תראו מה קורה – עובד? יעיל?
3. תלמדו מזה.
4. תוציאו שוב לפועל כמה שיותר מהר.
טיפ חמישי – נתונים. נתונים. נתונים.
כל מי שעובד איתי יודע שכשאנו מגיעים לקבל החלטה משמעותית כל שהיא בסוכנות אני בודקת נתונים. הנטייה הטבעית של המוח שלנו היא להחליט על סמך תחושות. "העובדת הזו מביאה לי המון לקוחות, אני חייב להעלות לה את השכר" היא אמירה שנובעת מתוך תחושה בלבד ועלולה להתברר כלא נכונה כשאנו מגיעים לבדיקת הנתונים (כמה לקוחות הביאה לנו בשנה/חודש האחרונים והאם אלו לקוחות שהיא הביאה או לידים שאנו הבאנו והיא טיפלה בהם?…).
"אני רוצה למכור את התיק כי קיבלתי הצעה מצוינת" זו החלטה שיכולה להיות שגויה או נכונה תלוי בנתונים. האם מיקסמתי את פוטנציאל הרווח של התיק? האם אפשר להגדיל את הריווחיות שלו על ידי 2-3 פעולות פשוטות שייצרו לי את אותה תועלת ומנגד יעלו את שווי הסוכנות?
טיפ שישי לסיכום– לאחר שקיבלתם החלטה – תפסיקו לחשוב עליה ותתקדמו הלאה.
המוח מאוד טוב ב"לעבוד על עצמו" שהוא פעל בצורה נכונה – תנו לו לעשות את העבודה שלו. גם אם ההחלטה לא תהיה יותר טובה אובייקטיבית – אתם תהיו מרוצים יותר ומאושרים יותר – וברוב ההחלטות היומיומיות שלנו – זה מה שחשוב.