מה הקשר בין החוק השני ב "בורסולוגיה" לבין מנהיגות

גם קהילת סוכני הביטוח זקוקה למנהיג.

מי שפותח את עמוד האינסטגרם שלי יראה משפט ב"ביו" שאומר את הדבר הבא – סיכון הוא לא רע. סיכון הוא לא טוב. סיכון הוא הזדמנות שצריך לנהל. כך אומר חוק מס' 2 ב"בורסולוגיה".   

במאמר הפעם אני לוקחת סיכון. סיכון להיות בצד שאינו פוליטקלי קורקט. בצד שנוקט עמדה.

מזה תקופה ארוכה שאני מסתכלת מהצד ושותקת אבל השבוע הרגשתי שזהו. לא יכולה יותר. 

"על מה לעזאזל היא מדברת?" אתם בטח שואלים את עצמכם… אז הנה זה בא.

מזה תקופה לא קצרה שהרוחות בלשכת סוכני הביטוח סוערות. תלונות, התפטרויות, תככים, ומריבות, מועמדות לבחירות, כתבות, השמצות ושאר ירקות.

ובתווך – אנשים. ותיקים וצעירים, גברים, נשים, דורות של הורים וילדים ממשיכי דרך. קהילה שלמה של עוסקים במלאכה באחד התחומים היותר מורכבים בעולמו של אדם.

קהילות מטבען, זקוקות למנהיג. כל קהילה. גם העסקיות שבהן. מי כמוכם יודע. אתם הנכם המנהיגים של העסק שלכם. העובדים נושאים עיניהם אליכם ולוקחים מכם דוגמא, לקוחותיכם רואים בכם אוטוריטה סמכותית בכל הקשור לניהול הסיכונים והפיננסים שלהם וחותמים היכן שתורו להם מתוקף היותכם מי שאתם.

גם קהילת סוכני הביטוח זקוקה למנהיג. ובעיקר, ובראש וראשונה, היא זקוקה למנהיגות.

מנהיגות שונה, אחרת, מותאמת לצרכים של סוכני הביטוח בעולם של "טרם פוסט קורונה", מנהיגות יוזמת, המסתכלת באופן חדשני על אפשרויות, הזדמנויות, מגמות שהעולם מזמן לנו.

השבוע העברתי סקר קטן בקרב מפקחים, במסגרת סדנה שאני מעבירה. השאלה היתה אלו כלים הכי היית רוצה לקבל מהסדנה? כולם, ללא יוצא מן הכלל ענו בצורה כזו או אחרת – כלים מנהיגותיים. 

אני רוצה להנהיג, אני רוצה להוביל, אני רוצה להיות קובע – היו התשובות.

לשאלה – "מהו מנהיג בעיניך?" יהיו תשובות שונות ומגוונות, עם זאת, מוסכם על כולם כי מנהיג הוא מי שמתווה דרך.

      המטרה הכוללת של המנהיג היא לממש את מטרות הארגון בעזרת המונהגים (לרוב, חברי הקבוצה/הצוות). כדי לעמוד במטרה כוללת זו, על המנהיג להשיג ארבעה יעדים עיקריים:

  1. לגבש חזון עתידי על ידי עיצוב והבהרה של מה שצריך להיות, כנגד מה שקיים בפועל (יעדי הארגון הנגזרים מהחזון)
  2. לפתח ולשמר מחויבות ושיתוף פעולה מצד הקבוצה
  3. להביא את הקבוצה לכלל פעולה כדי שתשיג את יעדי הארגון המוסכמים
  4. לנצל באופן הטוב ביותר את היכולות והכישורים, האנרגיה והידע של אנשי הקבוצה. 

המנהיג שואף ופועל לגרום לאנשים לפעול להשגת מטרות. ברוב המכריע של הנסיבות, עליו להשיג שיתוף פעולה מתוך רצון ולא מתוך כניעה או פחד, המנהיג הוא באישיותו בעל כוח שכנוע ומעניק השראה – עליו לבנות את המורל של הקבוצה כך שהמונהגים ירגישו שהם משיגים יחד דבר-מה שראוי להתאמץ למענו.

אנשים נוטים להתבלבל בין מנהיגות לניהול. ובכן, אלו שני דברים שונים לחלוטין.  קל יהיה להבין את ההבדל אם נבחן את שתי הטבלאות הבאות:

מאפייני המנהיגמאפייני המנהל
יצירתיאנליטי
חזונירציונלי
יצרימייעץ
גמישעקבי
חדשןפותר בעיות
נותן השראהדעתן
אמיץמובנה
בעל דמיוןישיר
מאפשר התנסותסמכותי
יוזם שינוימייצב
פועל מתוך עוצמה אישיתפועל מתוך עוצמת התפקיד

נהוג לחלק את המנהיגים לשני סוגים עיקריים – 

  מנהיגות מתגמלת

המנהיג המתגמל, פועל להשיג את מטרותיו באמצעות שכר ועונש. הוא מאמין שאנשים פועלים מתוך גישת התועלתיות, ולפיה הם ינסו להשיג את האינטרס שלהם בכל מחיר ערכי. לפי אמונתו, אם יציע למונהגים הצעה טובה הם ייקחו אותה בשתי ידיים. המנהיג המתגמל יוצר מעין "סחר חליפין כלכלי" בינו ובין המונהגים – אם ייתנו לו את תמיכתם, את מאמציהם ואת זמנם הוא יעזור להם לממש את האינטרסים שלהם. יתר על כן, פעמים רבות יש התנגשות אינטרסים בקרב המונהגים כך שכל החלטה שיקבל המנהיג תפגע במנהיגותו.

מנהיגות מעצבת / מתמירה

מודל המנהיגות המעצבת מכוון למנהיגים בעלי השפעה ייחודית על הארגון, ושם התואר "מעצבת" מעיד היטב על מהותה.

המנהיג המעצב פועל להשיג את מטרותיו באמצעות שימוש בעולם ערכים שהוא מזוהה עמו בעיני המונהגים. מנהיג זה מאמין כי העולם פועל על-פי צו ערכי ברור וידוע. הוא פועל לשיפור התפקוד של היחיד והקבוצה באמצעות הדגשת הערכים הללו. הוא רוצה שהקבוצה תלך לאור העקרונות המנחים אותו כי הוא מאמין שהם נכונים. הוא מעניק למונהגים תחושה שהוא מוביל אותם למקום טוב יותר, שבו הם מפתחים את עצמם כפרטים וכקבוצה. המנהיג המעצב מצליח ליצור אצל המונהגים שביעות רצון וכך הם מבקשים להמשיך וללכת אחריו גם בטווח הארוך. מנהיגות זו מוגדרת כתהליך שבו אדם יוצר קשר עם אחרים באופן המרומם אותם לדרגה גבוהה יותר של מוסריות ומוטיבציה המביאה אותם לידי מיצוי הפוטנציאל שלהם. מהאטמה גנדי, לדוגמה, היה מנהיג מעצב אשר עורר תקוות וציפיות בקרב מיליוני אנשים. המנהיג המעצב מעודד את מונהגיו לביצועים גבוהים שהם מעבר למה שהגדירו לעצמם בטרם החלו במשימתם. 

רבות ניתן לכתוב על הנושא והיריעה קצרה מלהכיל ולכן אם נחזור לרגע לעניינינו….

קהילת סוכני הביטוח צמאה היום למנהיגות מעצבת, מנהיגות שתשים בראש מעייניה את הראיה לטווח הארוך של עתיד ענף הביטוח, תשפיע עליו, תעצב אותו ותיקח אותו לגבהים הנכונים מתוקף היותו מהותי ומשפיע כל כך על חייהם של אזרחי המדינה.

מנהיגות שתהווה דוגמא ומופת לקהילה, ואשר תשים לנגד עיניה חזון אמיתי, בעל ערך ולא רק אינטרסים, אגו וכוח.

ולשם כך, רבותי, נדרש ניעור רציני. הקיים, עם כל הרצון הטוב, אינו מאפשר למנהיגות כזו לצמוח במבנה הנוכחי.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים אחרונים שעשויים לעניין אותך

לקריאה ללא הגבלה ניתן לרכוש מנוי חודשי בעלות של 27 ₪

דילוג לתוכן